Zdarzenie lotnicze Nr 200/07.
Dz.Urz.ULC.2012.122
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 72
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 17 grudnia 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 200/07
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej: "Obsługa techniczna - O10", oraz
do kategorii: "Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Niezdolność - H5".
W miejscowości Łódź odbywały się zawody w wieloboju spadochronowym. W dniu poprzedzającym zdarzenie, tj. 31 maja, uczestnicy rozpoczęli zawody odprawą, która odbyła się około godziny 20. Następnie około godziny 22 rozegrano konkurencję pływacką. W dniu następnym, w godzinach porannych została rozegrana konkurencja strzelecka zakończona około godziny 14. Kolejną rozgrywaną konkurencją były skoki drużynowe na celność lądowania. Zawodnicy zostali przywiezieni na stadion, gdzie po godzinie 15 rozgrywana miała być konkurencja spadochronowa. Drużyny składały się z trzech skoczków. Skoczkowie wywożeni byli do skoku przy użyciu śmigłowca Mi-8. Do momentu zaistnienia zdarzenia rozegrano dwie kolejki skoków. Skoczek uczestniczący w wypadku wykonał tego dnia dwa skoki na celność lądowania bez żadnych problemów.
Około godziny 18.50 śmigłowiec wystartował do 7 wylotu tego dnia, zabierając na pokład 13 skoczków. Dla skoczka, który uległ wypadkowi był to trzeci skok tego dnia, a 752 w życiu. Skoczek opuścił pokład śmigłowca Mi-8 na wysokości ok. 1000 m jako trzeci ze swojej drużyny. Oddzielenie się od śmigłowca wykonane zostało prawidłowo. Jednak po kilku sekundach skoczek zaczął spadać niestabilnie, wykonując niekontrolowane obroty. Podczas spadania nie został otworzony spadochron główny ani spadochron zapasowy. Skoczek zderzył się z ziemią ponosząc śmierć na miejscu.
Zespół badający wypadek stwierdził, że:
Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", przyjęła ustalenia podmiotu badającego wypadek, że przyczynami wypadku były:
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku był brak automatu spadochronowego, który przy braku działania skoczka, mógłby spowodować zainicjowanie otwarcia spadochronu zapasowego.
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego podjął działania profilaktyczne bezpośrednio po otrzymaniu informacji o okolicznościach zaistnienia wypadku, zawartych w Raporcie wstępnym sporządzonym w dniu 4 czerwca 2007 r. przez zespół badawczy PKBWL.
W dniu 6 czerwca 2007 r. Departament Techniki Lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego przekazał podmiotom obsługującym sprzęt spadochronowy oraz organizatorom skoków spadochronowych Raport Wstępny PKBWL (sygn. ULC-LSO/8124/200-07/392/07) wraz z uzupełniającymi materiałami. Jednocześnie: