Zdarzenie lotnicze nr 1975/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.230

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 222
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1975/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 9 września 2015 r. na samolocie Boeing 737-800, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T4 - Układy sterowania".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas startu, w trakcie chowania klap lampka LE FLAPS TRANSIT nie zgasła. Załoga wykonała listę kontrolną LE FLAPS TRANSIT. Po przeanalizowaniu trasy, ograniczeń prędkości (limit 300 kt lub 0,65 Ma) oraz pogody na lotnisku docelowym (Kijów, UKKK) załoga podjęła decyzję o powrocie na lotnisko startu. Po poinformowaniu ATC o sytuacji oraz zużyciu nadmiaru paliwa w holdingu załoga wykonała bezpieczne lądowanie. Kapitan dokonał stosownego wpisu w EDP-1 i powiadomił dział MCC. Personel techniczny przybyły do samolotu wykonał test układu. Stwierdzono uszkodzenie nadajnika położenia slotu nr 4. Po jego wymianie i wykonaniu testów samolot dopuszczono do eksploatacji bez ograniczeń. Usterka nie powtórzyła się.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niesprawność nadajnika położenia slotu nr 4 wywołana uszkodzeniem mechanicznym.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.