Zdarzenie lotnicze nr 1974/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.229

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 221
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1974/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 września 2015 r. na samolocie Piper PA-28-180, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 12.09.2015 r. pilot z licencją PPL(A) po dokonaniu przeglądu samolotu wystartował z lotniska EPRG (Gotartowice k. Rybnika). O godzinie 17.20 LMT wylądował na lotnisku EPMR (Mirosławice). W trakcie kołowania, na nierównościach terenu, nastąpiło uszkodzenie amortyzatora podwozia przedniego. Prześwit śmigła zmniejszył się znacząco i doszło do kontaktu śmigła z nawierzchnią lotniska. Po zatrzymaniu samolotu przed hangarem i wyłączeniu silnika, pilot stwierdził uszkodzenie końcówek obu łopat śmigła i amortyzatora goleni przedniego podwozia.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Zmniejszenie prześwitu śmigła spowodowane ubytkiem powietrza w amortyzatorze goleni podwozia przedniego, na skutek uszkodzenia O-ringów amortyzatora.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.