Zdarzenie lotnicze nr 196/05.
Dz.Urz.ULC.2008.9.90
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 czerwca 2008 r.
na podstawie § 31.2 Rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225),
W dniu 10 września 2005 r. pilot samolotu wystartował z pasażerką na pokładzie z lotniska Krępa k/Słupska przy bocznym wietrze, w warunkach turbulencji. Po starcie samolot przeleciał około 20 m na małej prędkości i wysokości, po czym nastąpiło przyziemienie. Kilkadziesiąt metrów dalej pilot ponownie oderwał samolot od ziemi. Na wysokości około 1-2 m samolot przechylił się na lewe skrzydło, pilot wyrównał lot i przeszedł do stromego wznoszenia. Podczas wznoszenia na wysokości ok. 40 m pilot schował klapy. Doszło do przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła i zainicjowania autorotacyjnego obrotu samolotu w prawo, połączonego z gwałtowną utratą wysokości. Samolot zderzył się z ziemią w konfiguracji początkowej fazy korkociągu. W wyniku zderzenia z ziemią nastąpiło zniszczenie samolotu. Pilot i pasażerka o własnych siłach opuścili wrak samolotu, oddalając się na bezpieczną odległość w związku z możliwością wybuchu pożaru. Po wypadku pasażerka została odwieziona do szpitala w Słupsku, gdzie stwierdzono u niej złamanie kompresyjne pierwszego kręgu lędźwiowego oraz skręcenie lewego stawu skokowego. Pilot nie zgłaszał żadnych dolegliwości mogących być efektem wypadku.
Komisja ustaliła między innymi, że: