Zdarzenie lotnicze nr 1931/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.226

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 218
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1931/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 września 2015 r., na spadochronie Magellan 150, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T2 - Uszkodzenie spadochronu".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Skoczek spadochronowy (154 skoki, a 5 skok w dniu zdarzenia) wykonywał skok spadochronowy z samolotu SMG-92 Turbofmist, z wysokości 4000 m. Po otwarciu spadochronu na wysokości około

900 m stwierdził wejście spadochronu w stromą spiralę w prawo. Skoczek zadecydował o wykonaniu pełnej procedury awaryjnej i na prawidłowo otwartym spadochronie zapasowym bezpiecznie lądował w użytkowej części lotniska. Podczas oględzin odnalezionej czaszy stwierdzono odblokowanie uchwytu i odhamowanie prawej linki sterowniczej. Postępowanie skoczka w zaistniałej sytuacji było prawidłowe.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezamierzone odblokowanie prawej linki sterowniczej podczas chwytania taśm nośnych w trakcie procesu otwierania czaszy głównej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.