Zdarzenie lotnicze nr 192/05.
Dz.Urz.ULC.2008.10.151
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 192/05
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej "Poważna awaria silnika-T1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Załoga samolotu w składzie pilot-dowódca, II pilot-obserwator oraz obserwator wystartowała na lot patrolowo-gaśniczy. Po starcie na wysokości około 40m, załoga stwierdziła spadek prędkości wznoszenia. W zaistniałej sytuacji pilot-dowódca oddał wolant od siebie i zwiększył ciśnienie ładowania do 1,2 pk. Samolot zniżał się do krawędzi lasu, znajdującego się na trasie lotu. W tym momencie nastąpił spadek mocy silnika, a chwilę później nastąpiło samoczynne wyłączenia się silnika. Samolot zetknął się z powierzchnią koron drzew, wyhamował prędkość postępową i łamiąc drzewa opadł na nich w dół lasu, pochylając się w kierunku silnika. Załoga wyłączyła iskrowniki, zamknęła kran paliwa i z powodu pojawienia się na masce silnika ognia, natychmiast bezpiecznie opuściła samolot.
3. Przyczyna wypadku:
W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było urwanie zasłonki sterującej powietrzem do gaźnika, która zablokowała dopływ powietrza, co w konsekwencji doprowadziło do wyłączenia się z pracy silnika i konieczności lądowania awaryjnego na wysoko-piennym lesie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Sprawdzić, na okoliczność pęknięcia, stan zasłonki sterującej powietrzem do gaźnika na wszystkich samolotach An-2.