Zdarzenie lotnicze nr 192/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.151

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 70
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 192/05

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 września 2005 r., na samolocie AN-2, pilotowanym przez pilota zawodowego, lat 59 oraz przez pilota turystycznego, lat 25, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej "Poważna awaria silnika-T1".

2. Opis okoliczności wypadku:

Załoga samolotu w składzie pilot-dowódca, II pilot-obserwator oraz obserwator wystartowała na lot patrolowo-gaśniczy. Po starcie na wysokości około 40m, załoga stwierdziła spadek prędkości wznoszenia. W zaistniałej sytuacji pilot-dowódca oddał wolant od siebie i zwiększył ciśnienie ładowania do 1,2 pk. Samolot zniżał się do krawędzi lasu, znajdującego się na trasie lotu. W tym momencie nastąpił spadek mocy silnika, a chwilę później nastąpiło samoczynne wyłączenia się silnika. Samolot zetknął się z powierzchnią koron drzew, wyhamował prędkość postępową i łamiąc drzewa opadł na nich w dół lasu, pochylając się w kierunku silnika. Załoga wyłączyła iskrowniki, zamknęła kran paliwa i z powodu pojawienia się na masce silnika ognia, natychmiast bezpiecznie opuściła samolot.

3. Przyczyna wypadku:

W trakcie badania Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego było urwanie zasłonki sterującej powietrzem do gaźnika, która zablokowała dopływ powietrza, co w konsekwencji doprowadziło do wyłączenia się z pracy silnika i konieczności lądowania awaryjnego na wysoko-piennym lesie.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

4.1. Sprawdzić, na okoliczność pęknięcia, stan zasłonki sterującej powietrzem do gaźnika na wszystkich samolotach An-2.