Zdarzenie lotnicze Nr 189/08.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.3.79

Akt indywidualny
Wersja od: 26 marca 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 16 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 189/08

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2008 r., na spadochronie Falcon 300, na którym pierwszy skok wykonywał uczeń-skoczek, lat 31, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał skok z wysokości 1.000m, z samoczynnym otwarciem czaszy głównej spadochronu. Po poprawnym oddzieleniu się od samolotu, nastąpiło otwarcie czaszy głównej. W trakcie procesu otwarcia, linki czaszy skręciły się o 360° stopni, a po chwili odkręciły. Uczeń-skoczek odblokował linki sterownicze, wykonał zakręt o około 180° i rozpoczął opadanie w kierunku południowo-zachodnim. Po minięciu lotniska i osiągnięciu jego południowego skraju, na wysokości około 600m, wykonał zakręt i rozpoczął lot w kierunku północnej krawędzi lotniska. Od wysokości około 100m, według oceny instruktora, skoczek wykonywał lot ze ściągniętymi na 80% linkami sterowniczymi. Gdy przelatywał nad startem spadochronowym, położonym na północnej części lotniska, instruktor widząc, że uczeń-skoczek może wylądować poza lotniskiem, wydał mu polecenie "lewy kołek", a następnie "skręcaj". Uczeń nie zareagował na wydane polecenia. Na wysokości około 15m lekko skręcił w prawo, a po chwili całkowicie zwolnił uchwyty sterownicze. W locie, z pełną prędkością spadochronu, zderzył się z ogrodzeniem poza częścią użytkową lotniska, doznając poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku były: błąd w technice skoku, polegający na niewłaściwej ocenie toru lotu spadochronu i brak reakcji ucznia-skoczka na polecenia instruktora, nakazujące wykonanie zakrętu w celu wylądowania na lotnisku.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku lotniczego był brak praktycznego doświadczenia spadochronowego ucznia-skoczka, wykonującego pierwszy skok w życiu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.