Zdarzenie lotnicze nr 1885/2013.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.180

Akt indywidualny
Wersja od: 14 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 176
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1885/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 grudnia 2013 r. na samolocie Dash 8-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E1 - Meteorologiczne (MET)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie obsługi naziemnej samolotu na stanowisku postojowym 41, po odstawieniu wykorzystywanej do załadunku przyczepki, na pole pomiędzy stanowiskami 41 i 40 oraz rozpoczęcie przygotowania do wykołowania samolotu, przyczepka samoistnie przemieściła się i uderzyła w prawą stronę kadłuba. W tym czasie panowały na lotnisku trudne warunki atmosferyczne, porywy wiatru dochodziły do ok.40 węzłów (72 km/godz.). Pracownik odpowiedzialny za odstawienie przyczepki oświadczył, że jej kotara była zrolowana a hamulec zaciągnięty. W trakcie prowadzonych wyjaśnień ustalono, że przyczepka posiadała ważny przegląd techniczny, personel obsługujący posiadał ważne szkolenia i badanie na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu dało wynik negatywny. Po zdarzeniu stwierdzono uszkodzenie układu hamulcowego przyczepki, do którego mogło dojść w następstwie zderzenia z kadłubem samolotu.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Samoistne przemieszczenie się przyczepki służącej do przewozu bagażu na skutek wyjątkowo silnych porywów wiatru w trakcie obsługi naziemnej samolotu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Zastosowane środki profilaktyczne:

*
wydane zostało polecenie zakazujące pozostawiania przyczep bagażowych i frachtowych w obrębie stanowisk postojowych lub poza nimi (stanowiska przelotowe). Dodatkowo wydano nakaz usuwania wszystkich przyczepek po zakończonej obsłudze ze stanowisk przelotowych oraz przebazowania na pola techniczne;
*
zdarzenie to zostało omówione z personelem w ramach briefingu.

Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:

Z uwagi na stwierdzone przyczyny zostanie przygotowana aktualizacja procedury "severe weather", gdzie uszczegółowione zostaną wszelkie czynności, które w trakcie fazy "alert" oraz "stop" należy wykonać. Dodatkowo wprowadzony zostanie obowiązek użycia dodatkowych środków zapobiegawczych w postaci zabezpieczenia podstawkami również przyczep bagażowych i frachtowych.