Zdarzenie lotnicze nr 1814/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.158

Akt indywidualny
Wersja od: 3 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 102
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1814/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 lipca 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej:"H2 - Brak kwalifikacji",

"H3 - Błędy w komunikowaniu",

"H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia"i

"O3 - Standardy, kontrole i audyty".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "PKBWL" do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 września 2016 r.

Lotnisko Krosno EPKR. W dniu 22 lipca 2016 r. na lotnisku w Krośnie (EPKR) odbywały się loty szkolne na szybowcu SZD-9 Bis Bocian 1E. Starty za wyciągarką odbywały się na kierunku pasa startowego 260°. Około godziny 19:43 uczeń-pilot wystartował do swojego 10 lotu tego dnia a zarazem pierwszego samodzielnego na zadanie I ćwiczenie 8. Po wykonaniu kręgu nadlotniskowego w trakcie lądowanie, uczeń pilot nie wykonał załamania lotu przed przyziemieniem i uderzył przednią płozą w nawierzchnię lotniska, odbił się i ponownie przyziemił na koło podwozia głównego wykonując cyrkiel w lewo o 90° (ilustracja nr 1). Zdaniem PKBWL uczeń-pilot po odbiciu się szybowca od ziemi oddał drążek sterowy od siebie, co doprowadziło do ponownego przyziemienia szybowca z dużą siłą na płozę i koło podwozia głównego, a w konsekwencji do cyrkla i uszkodzenia szybowca. W wyniku lądowania złamana została przednia płoza, uszkodzeniu uległa przednia część kadłuba, miska siedzenia w pierwszej kabinie oraz wyłamane zostało koło podwozia głównego wraz z wahaczem.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Brak załamania lotu w końcowej fazie lądowania, które doprowadziło do odbicia się szybowca.

Nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota po odbiciu się szybowca od ziemi.

Utrudniona ocena odległości z powodu lądowania pod słońce znajdujące się nisko nad horyzontem.

Brak reakcji instruktora nadzorującego lot na błędy popełnione przez ucznia-pilota.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.