Zdarzenie lotnicze nr 1799/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.234

Akt indywidualny
Wersja od: 20 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 226
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1799/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 sierpnia 2015 r., na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa naziemna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po wypchnięciu samolotu ze stanowiska postojowego i uruchomieniu silników, w trakcie wykonywania procedury BEFORE TAXI załoga zauważyła czerwoną "flagę" z napisem INOP na wskaźniku prędkości/liczby Macha po stronie kapitana. Sprawdzono bezpieczniki, a następnie wykonano próbę zresetowania systemu - bez pozytywnego wyniku. Załoga zawróciła na stanowisko postojowe, powiadomiono MCC i dokonano odpowiedniego wpisu w EDP-1. Personel techniczny wykonał sprawdzenia wskaźnika i stwierdził jego niesprawność. Ze względu na brak dostępnych części zamiennych samolot został dopuszczony do lotu na podstawie MEL 34.1.2. W dniu 22.08.2015 r. wykonano testy wskaźnika, które wykazały jego mechaniczne uszkodzenie. Wskaźnik wymieniono na sprawny i samolot dopuszczono do eksploatacji bez ograniczeń.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie mechaniczne wskaźnika prędkości/liczby Macha z nieustalonego powodu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.