Zdarzenie lotnicze nr 1795/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.90

Akt indywidualny
Wersja od: 20 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1795/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2016 r. na samolocie Techniavia/Aerotech Slovakia SMG-92 Turbo-Finist, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie"

oraz "T5 - Uszkodzenie konstrukcji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 24 sierpnia 2016 r. Po załadowaniu spadochroniarzy do siódmego w tym dniu lotu na wyrzucanie skoczków i natychmiast po rozpoczęciu kołowania ogon samolotu opadł na ziemię. Nastąpiło wyłamanie tylnego podwozia i jego zamocowania do konstrukcji płatowca oraz uszkodzenie pokrycia kadłuba w najbliższym sąsiedztwie, a także wgniecenie dolnej końcówki steru kierunku. Nalot sumaryczny samolotu 2907.19FH, liczba cykli 8958. Zdarzenie nastąpiło przy końcu okresu międzyprzeglądowego, wynoszącego 600FH. Podwozie tylne w samolocie SMG-92 jest zamocowane wprost do płatowca i nie posiada żadnej amortyzacji. Samolot serwisowany przez węgierską firmę Jel Stream Kfl był użytkowany głównie z lotnisk o nawierzchni trawiastej.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:
1)
zużycie eksploatacyjne samolotu powodujące wystąpienie zjawisk zmęczeniowych w elementach tylnego podwozia i jego zamocowania;
2)
specyfika zastosowanego rozwiązania konstrukcyjnego podwozia tylnego i jego zamocowania do płatowca.
4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się z raportem, nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zalecono pilotom oględziny stanu nitowania tylnej części kadłuba w rejonie zamocowania podwozia tylnego podczas każdego przeglądu przedlotowego oraz okresowe sprawdzanie luzów mocowania podwozia tylnego.