Zdarzenie lotnicze Nr 171/08.
Dz.Urz.ULC.2008.14.219
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 120
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 listopada 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 171/08
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wykonywał lot balonem, na ogrzane powietrze, z trzema pasażerami w koszu. Po około 20 minutach od startu z lotniska aeroklubowego, rozpoczął podchodzenie do lądowania na wybranym polu. Podczas zniżania, pilot obserwował przebiegającą równolegle do toru lotu, linię średniego napięcia, która, według obserwacji pilota, skręcała w prawo, nie kolidując z torem lotu balonu. W końcowej fazie podejścia, pilot i pasażerowie zauważyli, że prostopadle do toru lotu, w odległości około 10m od kosza, przebiegają przewody linii energetycznej. Pilot wydał polecenie pasażerom by schowali się w koszu i wraz z jednym z pasażerów (uczniem-pilotem balonowym) zakręcili zawory butli z propanem. Nastąpiło zderzenie balonu z przewodami, doszło do zwarcia i przepalenia jednej z czterech stalowych lin nośnych. W zaistniałej sytuacji pilot zdecydował otworzyć klapę spadochronową i balon bezpiecznie przyziemił w odległości około 80m od zerwanej linii. Po opróżnieniu powłoki balonu, pasażerowie opuścili kosz. Jeden z pasażerów powiadomił telefonicznie pogotowie energetyczne o zerwaniu linii i poprosił o wyłączenie jej z eksploatacji.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku było zbyt późne zauważenie przez pilota linii elektrycznej, przebiegającej w poprzek toru lotu balonu.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu zdarzenia lotniczego było:
- pofalowanie terenu, utrudniające zauważenie przewodów na tle ziemi;
- usytuowanie podtrzymującego linię słupa po lewej stronie toru lotu, między wysokimi drzewami.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
Po zakończeniu badania, PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.