Zdarzenie lotnicze nr 1700/2015.
Dz.Urz.ULC.2017.430
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 412
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1700/2015
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H1 - Postępowanie umyślne".
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 15 sierpnia 2015 r. po zakończeniu serii lotów gaśniczych, pilot samolotu PZL M-18B Dromader o znakach rozpoznawczych SP-ZWL wykonał niski przelot z kursem 300° na wysokości ok. 1,5-1,6 m wzdłuż drogi kołowania "A" lotniska Dęblin [EPDE]. Przed skrzyżowaniem drogi kołowania "A" z drogą kołowania "D" wprowadził samolot w lot wznoszący a następnie w lewy zakręt na kurs w przybliżeniu w łożu wiatru. Po uzyskaniu kursu w łożu wiatru pilot rozpoczął prawy zakręt z zamiarem wyprowadzenia samolotu na kurs przeciwny do kursu, z którym wykonał niski przelot - tj. 120° - ze zniżaniem w ostatniej fazie, tak, aby wykonać ponowny niski przelot wzdłuż drogi kołowania "A", lecz w kierunku przeciwnym do tego, z jakiego nadleciał. W trakcie wykonywania zakrętu w prawo, gdy samolot znajdował się na kursie ok. 50° (±15°) na północ od płaszczyzny postojowej statków powietrznych Apron "C", doszło do przeciągnięcia i zapoczątkowania prawego korkociągu, a w następstwie tego do zderzenia samolotu z ziemią o godzinie 19:03 LMT.
W dniu 15 sierpnia 2015 r. od ok. godz. 09:00 LMT (wszystkie czasy podawane w niniejszym raporcie to czasy LMT) pilot samolotu PZL M-18B Dromader SP-ZWL wykonywał loty gaśnicze w okolicy
m. Gołąb k/Dęblina. Paliwo było tankowane na lotnisku bazowym Lublin-Radawiec [EPLR], a woda do gaszenia - na lotnisku Dęblin [EPDE], Samolot wystartował do akcji z lotniska EPLR mając w zbiornikach 700 1 paliwa i 65 1 oleju. Przed wieczorem, po zakończeniu serii lotów gaśniczych i uzyskaniu zgody Kontrolera TWR lotniska EPDE, pilot wykonał niski przelot z kursem 300° na wysokości ok. 1,5-1,6 m (podanej tu jako odległość kół podwozia od poziomu ziemi) wzdłuż drogi kołowania "A" po południowej stronie drogi startowej. Przed skrzyżowaniem drogi kołowania "A" z drogą kołowania "D" pilot wprowadził samolot w lot wznoszący a następnie w lewy zakręt na kurs w przybliżeniu w łożu wiatru (wiejącego z kierunku 70° z prędkością ok. 5 kts). Po uzyskaniu kursu w łożu wiatru pilot rozpoczął prawy zakręt z zamiarem wyprowadzenia samolotu na kurs przeciwny do kursu, z którym wykonał niski przelot - tj. na kurs 120° - ze zniżaniem w ostatniej fazie, tak, aby wykonać ponowny niski przelot wzdłuż drogi kołowania "A", lecz w kierunku przeciwnym do tego, z jakiego nadleciał do lotniska. Manewr taki jest normalnym manewrem nawracania, stosowanym podczas zabiegów agrolotniczych, podobnie jak niski przelot. W trakcie wykonywania opisywanego wyżej zakrętu w prawo, gdy samolot znajdował się na kursie ok. 50° (±15°) na północ od płaszczyzny postojowej statków powietrznych Apron "C", doszło do przeciągnięcia i zapoczątkowania prawego korkociągu, a w następstwie tego do zderzenia z ziemią o godzinie 19:03. W chwili zderzenia samolot był wyraźnie pochylony "na nos" i przechylony na prawe skrzydło, którego końcówka jako pierwsza weszła w kontakt z ziemią. W wyniku zderzenia z ziemią doszło do całkowitego zniszczenia samolotu wskutek uszkodzeń udarowych i od pożaru paliwa rozlanego z pękniętych zbiorników, a pilot poniósł śmierć na miejscu.
Ustalenia PKBWL:
Przyczyną wypadku był błąd pilota, polegający na doprowadzeniu do przeciągnięcia w prawym zakręcie podczas wykonywania manewru nawrotu na małej wysokości.
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.