Zdarzenie lotnicze nr 1650/2014.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.40

Akt indywidualny
Wersja od: 5 kwietnia 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 22
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 5 kwietnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1650/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy zaistniały w dniu 14 września 2014 r. w Piotrkowie Trybunalskim na spadochronie klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej:"H1 - Postępowanie umyślne".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej "PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 3 lutego 2015 r.

Skoczek spadochronowy wykonywał skok z wysokości 4000 m. Podczas wykonywania manewru do lądowania skoczek nie wyrównał lotu i z dużą prędkością pionową oraz poziomą zderzył się z ziemią.

Skoczek rozpoczął zakręt do lądowania w prawą stronę, gdy był na wysokości około 225 m. Biorąc pod uwagę, że wyznaczony kierunek lądowania wynosił około 060° oraz to, że kierunek, od którego rozpoczął obrót wynosił około 240°, w ocenie PKBWL można przyjąć, iż zamiarem skoczka było lądowanie zgodnie z wyznaczonym kierunkiem lądowania, po wykonaniu obrotu o 540°. Faktycznie jednak skoczek nie zdążył zakończyć zakrętu na założonym kierunku lądowania.

Analiza lotu skoczka na spadochronie w ocenie PKBWL wskazuje na szereg nieprawidłowości. Skoczek lecąc w zakresie wysokości nastawionych na wysokościomierzu akustycznym 450-350-250 m, nadal wykonywał zakręty przy pomocy linek sterowniczych. Nie ustabilizował lotu spadochronu, co było niezbędne do precyzyjnej oceny swojego położenia. Rozpoczęcie zakrętu do lądowania około 30 m poniżej nastawionej wysokości, przy zastosowanej technice wykonania manewru, pozbawiło skoczka możliwości wyrównania lotu przed przyziemieniem.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd techniki skoku polegający na niewłaściwym rozplanowaniu i wykonaniu podejścia do lądowania.

4.
Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.