Zdarzenie lotnicze nr 1638/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.117

Akt indywidualny
Wersja od: 27 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 61
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1638/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2016 r. na samolocie Bombardier DHC-8-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Po starcie z lotniska Palma de Mallorca [LEPA] w trakcie przecinania FL220 na panelu elektrycznym zapaliła się lampka sygnalizacyjna LOW OIL PRESSURE, sygnalizująca niskie ciśnienie w napędzie generatora nr 1. Załoga wykonała odpowiednią listę kontrolną, zgodnie z którą odłączono napęd generatora nr 1, następnie (zgodnie z NCC) uruchomiono APU oraz przełączono generator APU na szynę GEN BUS nr 1. Dalsza część lotu na lotnisko docelowe Poznań-Ławica [EPPO] odbywała się bez zakłóceń. Po lądowaniu kapitan dokonał stosownego wpisu w dzienniku pokładowym i powiadomił dział MCC. Personel techniczny po wykonaniu sprawdzeń wymienił napęd generatora CSD i dopuścił samolot do dalszej eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niesprawność napędu generatora CSD.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.