Zdarzenie lotnicze Nr 163/05.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.1.20

Akt indywidualny
Wersja od: 8 lutego 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 32
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 163/05

Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 sierpnia 2005 r. na śmigłowcu PZL W-3AS "Sokół", pilotowanym przez mężczyznę lat 57, posiadającego licencję pilota śmigłowcowego liniowego, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej

"Uszkodzenie systemu - T11"

1. Opis okoliczności poważnego incydentu.

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8221/163-05/194/06).

Śmigłowiec przeciwpożarowy wystartował z bazy do pożaru. Lot odbywał się bez strażaków na pokładzie i miał na celu gaszenie ognia przy użyciu zbiornika "BAMBI"-BUCKET. W trakcie wykonania dolotu z napełnionym wodą zbiornikiem podwieszanym, w odległości około 300 m od linii ognia, załoga zauważyła nierównomierną pracę prawego silnika, aż do jego samoczynnego wyłączenia się. Załoga zrzuciła wodę ze zbiornika i włączyła "moc nadzwyczajną" lewego silnika. Z powodu szybkiego spadku prędkości obrotowej wirnika nośnego, pilot podjął decyzję o natychmiastowym lądowaniu. W tym celu wykonał zakręt w lewo w kierunku zauważonej wcześniej, dogodnej do lądowania, w jego ocenie, płaszczyzny na zboczu góry. W momencie przyziemienia łopaty wirnika nośnego uderzyły w gałęzie krzaków. Po przyziemieniu pilot wyłączył pracujący silnik. Przyziemienie śmigłowca nastąpiło na podmokłym gruncie, w który zapadło się przednie koło oraz prawa goleń. Obniżające się końcówki łopat wirnika nośnego przed zatrzymaniem się kończyły swój obrót w zetknięciu z ziemią. Załoga nie odniosła obrażeń. Śmigłowiec uległ uszkodzeniu.

2. Przyczyna poważnego incydentu.

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną awaryjnego lądowania śmigłowca była przerwa w dostawie paliwa do silnika spowodowana awarią pompy paliwowej ALRP-5.

Jednocześnie, mimo późniejszych eksperymentów i wyjaśnień producenta pompy paliwowej, Komisji nie udało się wyjaśnić przyczyny awarii pompy.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Zalecenia profilaktyczne:

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Ośrodki Szkolenia, właściciele i użytkownicy śmigłowców PZL W-3A "Sokół":

4.1. Omówić zdarzenie lotnicze z pilotami i mechanikami pokładowymi wykonującymi loty na śmigłowcu PZL W-3A "Sokół" (modele W-3A; W-3AS).

4.2. Omówić z personelem latającym i technicznym zalecenia Biuletynu Obowiązkowego Nr E-19W123/DOA/2007, na podstawie którego wydana została Dyrektywa EASA Nr 2007-0/53-E.

W trakcie eksploatacji śmigłowca PZL W-3A i W-3AS zwracać szczególną uwagę na działanie pompy paliwowej ALRP-5 i nie bagatelizować nawet najmniejszych odstępstw od jej prawidłowego działania.