Zdarzenie lotnicze nr 1615/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.142

Akt indywidualny
Wersja od: 3 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 86
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1615/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 lipca 2016 r. na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

"'Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas wykonywania czynności okresowej inspekcji wytarć na prowadnicach klap, po wypuszczeniu klap personel obsługowy Lotams stwierdził następujące uszkodzenia dwóch popychaczy owiewki przy prowadnicy 2A prawej klapy wewnętrznej:

*
zgięcie popychacza górnego PN 171-03 779-90,
*
złamanie i urwanie końcówki (przegubu) popychacza dolnego PN 171-03778 - 901.

Popychacze wymieniono zgodnie z AMM 57-54-30-400-801-A rev. 41 i przeprowadzono z pomyślnym wynikiem próby funkcjonalne wg AMM 27-50-00-801-A rev. 4J.

W trakcie badania zdarzenia stwierdzono następujące okoliczności zaistniałe podczas eksploatacji samolotu:

a)
twarde lądowanie (n = 2,23 przy ciężarze samolotu 30822 kg i prędkości lądowania 123,25) wykryte w dn. 01.04.2016 r.,
b)
przekroczenie prędkości na klapach (airspeed 231,25) w dn. 16.05.2016 r. wykryte przez system Aerobytes,
c)
osiągnięcie w dn. 06.07.2016 r. wykrytej przez system Aerobytes znacznej deceleracji wzdłużnej przy hamowaniu (-0.33C. przy normalnej -0,200) podczas lądowania z jednoczesnym ostrym zakrętem w lewo w trakcie chowania klap.

W wyniku szczegółowej analizy tych okoliczności stwierdzono, że żadna z nich nie może być wystarczającą przyczyną zdarzenia.

Zdarzenie podobnego rodzaju z uszkodzeniem popychaczy owiewki klap miało miejsce na samolocie SP-LIE w dn. 18.07.2015 r. - za jego prawdopodobną przyczynę uznano nieprawidłowe działanie tłumika drgań poprzecznych podwozia.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny zdarzenia nie udało się jednoznacznie ustalić.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

1)
poinformowano operatora samolotu o zdarzeniu;
2)
poinformowano wytwórcę samolotu o zdarzeniu. Wytwórca nadesłał informację, że nie odnotowano dotychczas podobnych przypadków, a jedyne znane analogiczne przypadki były związane z twardymi lądowaniami;
3)
przekazano informacje o zdarzeniu do sekcji szkolenia personelu technicznego LOTAMS w celu wykorzystania podczas szkoleń okresowych w zakresie czynnika ludzkiego oraz typu samolotu.

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano wg kryteriów przyjętych w PLL "LOT" S.A. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SP1) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w "Podręczniku zarządzania bezpieczeństwem lotniczym".

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.