Zdarzenie lotnicze Nr 161/07.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.4.108

Akt indywidualny
Wersja od: 18 maja 2009 r.

KOMUNIKAT Nr 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 161/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 maja 2007 r. na samolocie Zenair 3Xtrim-550 Trener, pilotowanym przez pilota turystycznego samolotowego, lat 48, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot po zakończeniu lotu po trasie z pasażerem, wykonał podejście do lądowania na lotnisku startu. Zniżanie do lądowania, z planowaniem punktu przyziemienia w połowie długości pasa, pilot zakończył na wysokości 3-5 m nad ziemią z jednoczesnym spadkiem prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia samolotu. Samolot twardo przyziemił, odbił się od powierzchni pasa lądowań, opuścił "nos" i ponownie przyziemił na przednią goleń. Doprowadziło to do złamania przedniej goleni podwozia, spadnięcia opon koła przedniego i koła prawego podwozia głównego oraz uszkodzenia łopat śmigła. Samolot przemieścił się około 20 m (z utratą kierunku w prawo) i zatrzymał się. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach.

3. Przyczyny wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania, z dopuszczeniem do przedwczesnego zmniejszenia prędkości lotu, co doprowadziło do przeciągnięcia, a następnie przepadnięcia samolotu z wysokości około 3-5 m.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

- niski poziom wiedzy teoretycznej pilota;

- brak aktualnej Kontroli Techniki Pilotowania (KPT).

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Właścicielowi statku powietrznego ATM PP Sp. z o.o. zaleca się zobowiązać pilota do:

- Złożenia egzaminu KWT w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego.

- Wykonania w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego lotów doszkalających w zakresie techniki pilotowania podczas lądowania.

- Poddania się KTP w Certyfikowanym w Ośrodku Szkolenia Lotniczego.

- O realizacji powyższego, przesłać do Departamentu Personelu Lotniczego ULC stosowną informację.