Zdarzenie lotnicze Nr 161/07.
Dz.Urz.ULC.2009.4.108
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 marca 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 161/07
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot po zakończeniu lotu po trasie z pasażerem, wykonał podejście do lądowania na lotnisku startu. Zniżanie do lądowania, z planowaniem punktu przyziemienia w połowie długości pasa, pilot zakończył na wysokości 3-5 m nad ziemią z jednoczesnym spadkiem prędkości, co doprowadziło do przeciągnięcia samolotu. Samolot twardo przyziemił, odbił się od powierzchni pasa lądowań, opuścił "nos" i ponownie przyziemił na przednią goleń. Doprowadziło to do złamania przedniej goleni podwozia, spadnięcia opon koła przedniego i koła prawego podwozia głównego oraz uszkodzenia łopat śmigła. Samolot przemieścił się około 20 m (z utratą kierunku w prawo) i zatrzymał się. Pilot i pasażer opuścili samolot o własnych siłach.
3. Przyczyny wypadku lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd w technice pilotowania, polegający na niewłaściwym planowaniu podejścia do lądowania, z dopuszczeniem do przedwczesnego zmniejszenia prędkości lotu, co doprowadziło do przeciągnięcia, a następnie przepadnięcia samolotu z wysokości około 3-5 m.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- niski poziom wiedzy teoretycznej pilota;
- brak aktualnej Kontroli Techniki Pilotowania (KPT).
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Właścicielowi statku powietrznego ATM PP Sp. z o.o. zaleca się zobowiązać pilota do:
- Złożenia egzaminu KWT w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
- Wykonania w Certyfikowanym Ośrodku Szkolenia Lotniczego lotów doszkalających w zakresie techniki pilotowania podczas lądowania.
- Poddania się KTP w Certyfikowanym w Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
- O realizacji powyższego, przesłać do Departamentu Personelu Lotniczego ULC stosowną informację.