Zdarzenie lotnicze nr 1561/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.139

Akt indywidualny
Wersja od: 3 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 83
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1561/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 lipca 2015 r. na lotnisku EPKT, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E4 - Służby lotniskowe" i "E5 - Pomoce nawigacyjne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O3 - Standardy, kontrole i audyty".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 12 września 2016 r.

Lotnisko Katowice Pyrzowice EPKT. Usterka rozgłośni ATIS lotniska Katowice-Pyrzowice (EPKT) wykryta o godz. 05:05 UTC przez kontrolera ruchu lotniczego organu kontroli lotniska (KRL ADC TWR EPKT). Przy zmianie w związku z nasileniem się wiatru w "ogon" drogi startowej (RWY) w użyciu z RWY 27 na RWY 09. Rozgłośnia ATIS zaczęła emitować niezgodne z rzeczywistością komunikaty o panujących warunkach atmosferycznych. Rzeczywiste wartości z systemu AWOS to wiatr 070/6kt i CAVOK, natomiast komunikat z systemu ATIS - wiatr 220/9kt i CB na 5000 ft. KRL ADC TWR zweryfikował wskazania i o zaistniałym zdarzeniu poinformował Lokalne Biuro Meteo prosząc o usunięcie błędu. Komunikat został poprawiony kilka minut później. Pracownik Lokalnego Biura Meteo stwierdził, że taki błąd "występuje częściej przy zmianie pasa w użyciu".

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w systemie funkcji przetwarzania i dystrybucji danych meteorologicznych.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.