Zdarzenie lotnicze nr 1539/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.439

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 421
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1539/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 lipca 2015 r., na samolocie EMBRAER ERJ-175, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E1 - Meteorologiczne (MET)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 27.07.2015 r. podczas badania innego zdarzenia lotniczego inspektorzy Komisji Badań Zdarzeń Lotniczych (KBZL) pozyskali informacje o uderzeniu pioruna w samolot SP-LIN. Nie była ona zawarta w dostępnych dla KBZL raportach dziennych, zdarzenie wpisano do LDP-60, lecz nie złożono raportu ASR. Według informacji uzyskanych od załogi zdarzenie nastąpiło na wysokości ok. 6000 stóp w CTR EPWA. Analiza zapisu DVDR nie wykazała uszkodzeń. W dniu 20.07.2015 r. służby techniczne dokonały weryfikacji uszkodzeń i dopuściły samolot do lotu, uszkodzenia usunięto ostatecznie podczas przeglądu okresowego.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było znalezienie się samolotu w strefie występowania wyładowań atmosferycznych.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.