Zdarzenie lotnicze nr 1538/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.440

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 422
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1538/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 lipca 2015 r., na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 28 lipca 2015 r. doszło do twardego lądowania szybowca SZD-50-3 Puchacz SP-3257 nr fabr. B- 1339, który do chwili zdarzenia wylatał łącznie 2035 godzin, wykonując 7616 cykli lotów. W trakcie przeglądu technicznego po twardym lądowaniu (wykonywanym wg Rozdziału 3.4 Instrukcji Obsługi Technicznej) stwierdzono pęknięcie konstrukcji podwozia głównego oraz uszkodzenie struktury w dolnej części kadłuba.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przekroczenie dopuszczalnych obciążeń konstrukcji wskutek twardego lądowania.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.