Zdarzenie lotnicze Nr 153/06.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.12.194

Akt indywidualny
Wersja od: 30 października 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 153/06

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 lipca 2006 r. na szybowcu KR-03A Puchatek, pilotowanym przez ucznia-pilota oraz instruktora-pilota szybowcowego, lat 44, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej "Uszkodzenie konstrukcji -T5"

oraz do kategorii: "Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej "Służby lotniskowe.

Obsługa naziemna - E4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Instruktor-pilot wykonywał lądowanie po locie szkolnym z uczniem-pilotem, wg zadania AI/3. Po wylądowaniu, podczas toczenia się po wyznaczonym pasie, w końcowej fazie dobiegu, szybowiec wjechał w niewidoczną wyrwę w ziemi. W wyniku tego zdarzenia doszło do pęknięcia półwidelca podwozia głównego. Załoga nie odniosła obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- niewykrycie, w trakcie poprzedzających wypadek prac obsługowych i przeglądów objawów postępującej korozji wahacza podwozia pod warstwą lakierniczą, co doprowadziło do powstania ogniska zmęczenia na przekroju wahacza w miejscu skokowej zmiany jego sztywności;

- wpadnięcie koła w niewidoczną dla załogi wyrwę w ziemi, co spowodowało złamanie zawieszenia podwozia.

Okolicznością sprzyjającą było niedokładne sprawdzenie jakości drogi startowej lotniska przeznaczonej do użytkowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.