Zdarzenie lotnicze Nr 153/06.
Dz.Urz.ULC.2008.12.194
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 106
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 153/06
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej "Uszkodzenie konstrukcji -T5"
oraz do kategorii: "Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Służby lotniskowe.
Obsługa naziemna - E4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Instruktor-pilot wykonywał lądowanie po locie szkolnym z uczniem-pilotem, wg zadania AI/3. Po wylądowaniu, podczas toczenia się po wyznaczonym pasie, w końcowej fazie dobiegu, szybowiec wjechał w niewidoczną wyrwę w ziemi. W wyniku tego zdarzenia doszło do pęknięcia półwidelca podwozia głównego. Załoga nie odniosła obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- niewykrycie, w trakcie poprzedzających wypadek prac obsługowych i przeglądów objawów postępującej korozji wahacza podwozia pod warstwą lakierniczą, co doprowadziło do powstania ogniska zmęczenia na przekroju wahacza w miejscu skokowej zmiany jego sztywności;
- wpadnięcie koła w niewidoczną dla załogi wyrwę w ziemi, co spowodowało złamanie zawieszenia podwozia.
Okolicznością sprzyjającą było niedokładne sprawdzenie jakości drogi startowej lotniska przeznaczonej do użytkowania.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.