Zdarzenie lotnicze nr 1528/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.96

Akt indywidualny
Wersja od: 21 października 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 42
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1528/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 czerwca 2016 r. na samolocie Piper Arrow PA-28R, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W trakcie lotu pilot-instruktor stwierdził spadek mocy silnika i zdecydował się na lądowanie zapobiegawcze na lotnisku Częstochowa-Rudniki. Operacje na samolocie zostały tego dnia zawieszone. Następnego dnia mechanik organizacji obsługowej dokonał sprawdzenia samolotu. Stwierdził białe ślady w rurze wydechowej oraz na dolnej części płatowca, co mogło świadczyć o nadmiernym zubożeniu mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie próby silnik pracował prawidłowo. Samolot przywrócono do eksploatacji.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Nadmierne zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.