Zdarzenie lotnicze nr 1517/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.442

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 424
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1517/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 sierpnia 2015 r., klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej: "E4 - Służby lotniskowe"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

O godz. 20.45 Kontroler TWR stwierdził brak świateł krawędzi dróg kołowania TWY B4, B5, C oraz G. W tym czasie operacje lotnicze nie odbywały się. Awarię zgłoszono Dyżurnemu Operacyjnemu Portu Lotniczego oraz Dyżurnemu Energetykowi. Wydano NOTAM Nr A3655/15 o niesprawności świateł krawędziowych. Późniejsze operacje kołowania odbywały się poprzez TWY A, B6 i J. Awarię usunięto o godz. 3.30, po czym NOTAM odwołano.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było uszkodzenie podczas koszenia trawy kabla zasilającego obwód nr CCR17 (bypass) lamp krawędziowych drogi kołowania i poprowadzonego tymczasowo w terenie zielonym w trakcie wykonywanych prac budowlanych remontu dróg kołowania. Koszenie traw w godzinach wieczornych i nocnych było wykonywane z powodu aktywności ptaków podczas koszenia w ciągu dnia. Kabel nie był dostatecznie oznakowany.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.