Zdarzenie lotnicze nr 149/04.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.10.141

Akt indywidualny
Wersja od: 12 września 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 60
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 sierpnia 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 149/04

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 lipca 2004 r. na samolocie Cessna F150J, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 39, klasyfikuję do kategorii:

"Nieustalone".

2. Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-pilot wykonywał start na samolocie Cessna F150J. Przed oderwaniem samolotu od pasa, pilotujący odczuł uderzenie w przednie koło, po czym pojawiły się wibracje, które samoistnie ustąpiły po oderwaniu się samolotu. Po zgłoszeniu tego faktu kierującemu lotami, pilot otrzymał polecenie przelotu nad kwadratem na wysokości 50 m. Kierownik lotów, który obserwował przelot stwierdził, że przednia goleń samolotu uległa uszkodzeniu. Po kilkunastu minutach, potrzebnych na przygotowanie lotniska na awaryjne lądowanie, uczeń-pilot dostał pozwolenie na lądowanie. Lądowanie nastąpiło na koła główne z wyłączonym silnikiem i zasilaniem. Po dobiegu około 50 m i opuszczeniu przedniego kołka, samolot skręcił w prawo o 80° i po 20-30 m zatrzymał się. Uczeń-pilot opuścił kabinę nie odnosząc obrażeń, natomiast samolot uległ znacznym uszkodzeniom i został zakwalifikowany do naprawy specjalnej.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych, zwanej dalej "PKBWL", nie udało się określić przyczyny zaistnienia wypadku lotniczego.

Złamanie mocowania goleni przedniego podwozia mogło być spowodowane wpadnięciem koła przedniej goleni samolotu w nierówność terenową podczas startu oraz osłabieniem konstrukcji w wyniku długotrwałej eksploatacji samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL nie sformułowała propozycji zaleceń profilaktycznych.