Zdarzenie lotnicze Nr 147/07.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.12.183

Akt indywidualny
Wersja od: 30 października 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 94
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 15 września 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 147/07

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2007 r. na szybowcu SZD-55-1 Promyk, pilotowanym przez pilota szybowcowego, lat 61, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Pilot brał udział w zawodach szybowcowych EUROBESKIDY 2007. O godzinie 13.28 wystartował do konkurencji prędkościowej. Po ponad godzinnym krążeniu w rejonie Żar, pilot odszedł na trasę w kierunku południowo-wschodnim. Około godziny 15.31, szybowiec osiągnął maksymalną wysokość na przelocie 2.072m (wg QNH). Lecąc, w kierunku południowym nad doliną Soły, pilot nie napotkał przewidywanych noszeń i pomimo to kontynuował lot. Jednakże, ze względu na wysokie góry, zdecydował o zmianie kierunku na północno-wschodni, ku dolinie rzeki Ujsoły. Pilot podjął kolejną próbę "wycentrowania" napotkanego komina, ale bez powodzenia. W tej sytuacji, pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Manewr do lądowania wykonał z prostej. W trakcie przyziemienia z przepadnięciem, koło podwozia głównego oraz kółko ogonowe uderzyły w poprzeczną skarpę, o wysokości około 40cm, co spowodowało znaczne uszkodzenia szybowca. Pilot opuścił kabinę bez obrażeń.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- zbyt późny wybór miejsca przygodnego lądowania;

- lądowanie w terenie przygodnym bez właściwej oceny wybranego miejsca;

- przyziemienie z przepadnięciem i dynamiczne zderzenie podwozia szybowca z poprzeczną skarpą na stoku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.