Zdarzenie lotnicze Nr 145/06.
Dz.Urz.ULC.2009.4.92
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 22
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 stycznia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 145/06
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Inne - E8".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy, w trakcie rozgrywania Krajowych Zawodów Szybowcowych, z powodu zaniku noszeń termicznych podjął decyzję o powrocie na lotnisko. W trakcie lotu powrotnego warunki termiczne zaczęły się pogarszać. Pilot szybowca podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym, na stoku nachylonym do poziomu o kąt około 15°. Podczas lądowania na wybranym polu, tuż po przyziemieniu, pilot zaczepił lewym skrzydłem o niską uprawę i szybowiec wykonał obrót w lewo, tzw. "cyrkiel". Spowodowało to znaczne uszkodzenie szybowca (kadłuba). Pilot nie odniósł obrażeń.
3. Przyczyny wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania zdarzenia orzekła, że przyczyną wypadku lotniczego był błąd pilota, polegający na lądowaniu na kierunku odchylonym w prawo od kierunku nachylenia zbocza, co spowodowało zahaczenie końcówką lewego skrzydła o uprawę, wykonanie "cyrkla" i uszkodzenie szybowca.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu wypadku było wykonanie manewru do lądowania z małej wysokości.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Kierownikom szkolenia, szefom wyszkolenia, instruktorom (FTO/TRTO/CTO), przed sezonem lotniczym 2009, zaleca się przeprowadzić seminarium z pilotami szybowcowymi oraz uczniami-pilotami na temat: "Sytuacje niebezpieczne w lotach szybowcowych", "Podjecie decyzji o lądowaniu w terenie przygodnym", "Wysokość krytyczna, niezbędna do wykonania bezpiecznego manewru do lądowania", "Wybór lądowiska w terenie przygodnym" oraz "Niekorzystne okoliczności, mogące wpłynąć na przebieg lądowania".