Zdarzenie lotnicze Nr 144/07.
Dz.Urz.ULC.2011.5.18
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 9
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 marca 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 144/07
"Czynnik organizacyjny"
w grupie przyczynowej "Obsługa techniczna - O10".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Podczas prawidłowego lądowania na lotnisku EPBA, na dobieg, nastąpiło wysunięcie steru kierunku z zawiasów, spowodowane odspojeniem wlaminowanego łożyska dolnego mocowania steru kierunku do kadłuba, w wyniku czego ster odpadł.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL" ustaliła, że przyczyną poważnego incydentu było wadliwe wlaminowanie łożyska dolnego mocowania steru kierunku w kadłubie w wyniku niefachowej naprawy. Naprawę wykonano prawdopodobnie w trakcie zawodów poza lotniskiem macierzystym i nie zgłoszono służbie technicznej Aeroklubu Bielsko-Bialskiego. Charakter uszkodzenia i jego lokalizacja powodowały, że usterka ta nie była wykryta podczas przeglądów przedlotowych.
Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia było wielokrotne lądowanie szybowca w terenie przygodnym, gdzie nierówności nawierzchni powodują dynamiczne obciążanie elementów struktury oraz związany z tym wielokrotny załadunek i wyładunek szybowca na wózek transportowy, podczas którego także mogło dojść do stopniowego osłabiania tego połączenia.
4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń