Zdarzenie lotnicze nr 1427/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.389

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 371
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1427/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 lipca 2015 r., na samolocie ultralekkim CH601 Zodiak, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie lotu rekreacyjnego wraz z pasażerem po trasie: lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT) - Pajęczno - lotnisko Piotrków Trybunalski, pilot - w pewnym momencie - odczuł zwiększone wibracje silnika, które z biegiem czasu narastały. Pilot podjął decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego. Po wybraniu równego pola o długości około 500 m wykonał poprawne lądowanie. W trakcie oględzin samolotu, pilot stwierdził brak dwóch wkrętów mocujących kołpak śmigła. Wkręty wykręciły się i wypadły w trakcie tego lotu. Brak wkrętów był przyczyną drgań odczuwanych przez pilota jako "zwiększone drgania silnika". Nie ma informacji, czy przegląd przedlotowy został wykonany z należytą starannością. Uzupełniono brakujące wkręty i wykonano próbę silnika - silnik pracował poprawnie, a drgania ustąpiły. Po sprawdzeniu pola pilot zdecydował się wystartować. Dla skrócenia startu pilot postanowił wystartować bez pasażera. Później zmienił decyzję i zabrał na pokład pasażera. W trakcie startu z pasażerem zaistniał wypadek zarejestrowany pod numerem 1219/15, którego badanie prowadzi użytkownik.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykręcenie się i wypadnięcie w trakcie lotu wkrętów mocujących kołpak śmigła.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.