Zdarzenie lotnicze nr 1414/2013.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.409

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 391
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1414/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 września 2013 r. na samolocie Diamond DA20, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot zaplanował lot z lotniska EPBC do Białej Podlaskiej z lądowaniem na lotnisku docelowym oraz powrót przez Konstancin na EPBC. Lot powrotny odbywał się na 2500 ft: alt. w kierunku punktu KILO, z ominięciem stref TSA04B i TSA38E, w warunkach silnego bocznego wiatru. Na trawersie Siedlec pilot zauważył opóźnienie wskazań GPS urządzenia Garmin 530 i podjął decyzję o jego zrestartowaniu. W tym czasie doszło do naruszenia strefy TSA38E. Informator FIS Warszawa zaobserwował na zobrazowaniu radarowym echo niezidentyfikowanego samolotu w aktywnej strefie TSA38E. KRL lotniska EPMM nie wiedział o obecności w strefie niezidentyfikowanego samolotu. Informator FIS podjął próbę nawiązania łączności z samolotem. Po ponownym uruchomieniu urządzenia pilot usłyszał wywołanie informatora FIS, który nakazał mu zmianę kursu na południowy w celu opuszczenia strefy. Po opuszczeniu strefy TWSA38E pilot skontaktował się KRL EPMM z pytaniem czy nie spowodował zagrożenia w ruchu lotniczym. KRL EPMM przekazał, że w tym czasie strefa nie była wykorzystywana.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwie prowadzona nawigacja szczegółowa w oparciu o mapę.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.