Zdarzenie lotnicze Nr 141/03.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.1.26

Akt indywidualny
Wersja od: 8 lutego 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 38
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lipca 2007 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 141/03

Wypadek lotniczy, na pilotowanym przez pilota samolotowego turystycznego, lat 36, samolocie Cessna 172, z dnia 10 sierpnia 2003 r., klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej "Brak kwalifikacji - H2"

1. Opis okoliczności wypadku.

(na podstawie raportu końcowego Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z badania zdarzenia lotniczego sygn. ULC-BL/8220/141-03/192/06)

Pilot wykonywał lot z dwoma pasażerami samolotu na trasie Kętrzyn - Cottbus (Niemcy). Na lotnisku Poznań-Ławica wykonał międzylądowanie, w celu uzupełnienia paliwa. Podczas lądowania z bocznym wiatrem (kąt 90°, prędkość około 5m/s) na lotnisku Poznań-Ławica, pilot zbyt późno wykonał wyrównanie i przyziemił przednim kołem w odległości około 550 m od progu pasa, na trawiastej części lotniska. Samolot oderwał się od ziemi i utracił kierunek w prawo o kąt około 30° i uderzył w betonową nawierzchnię prawym skrzydłem a następnie przednim kołem samolotu. W czasie tego przyziemienia śmigło dwukrotnie zaczepiło o pas. Samolot wypadł z pasa lądownia odchylił się o kolejne 15° od kierunku ładownia i, po przyziemieniu na 3 kota, trawersem przemieszczał się po trawiastej części lotniska. Samolot zatrzymał się 50 m od prawej krawędzi pasa. Pilot i pasażerowie nie odnieśli obrażeń. Samolot został poważnie uszkodzony.

2. Przyczyna wypadku.

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)

Przyczyną wypadku był błąd popełniony w czasie lądownia polegający na braku wyrównania, co spowodowało twarde przyziemienie na przednie koło, ponowne odbicie się samolotu, utratę kierunku w prawo, ponowne przyziemienie z zaczepieniem o beton końcówką skrzydła, wypadnięcie z pasa lądowania i uszkodzenie samolotu.

Czynnikiem sprzyjającym popełnieniu błędu było małe doświadczenie lotnicze pilota i prawoboczny wiatr.

3. Nie stwierdza się naruszenia przepisów lotniczych.

(na podstawie przeprowadzonej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego analizy dokumentacji zdarzenia lotniczego)

4. Ze względu na obywatelstwo pilota, PKBWL pozostawiła sformułowanie zaleceń profilaktycznych władzy lotniczej RFN.

(na podstawie uchwały podjętej przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych)