Zdarzenie lotnicze Nr 1325/11.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.14

Akt indywidualny
Wersja od: 2 marca 2012 r.

KOMUNIKAT Nr 10
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 marca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1325/11

Na podstawie § 31 ust. 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się 15 października 2011 r., na paralotni z napędem Action 25, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Postępowanie umyślnie - H1".

2.
Opis okoliczności wypadku:

W późnych godzinach popołudniowych trzech pilotów wystartowało do lotu rekreacyjnego. Trasa lotu biegła doliną Łeby. Jako pierwszy leciał najbardziej doświadczony pilot. Po doleceniu do rzeki Łeby, prowadzący obniżył wysokość lotu do 5÷10 m AGL. Wkrótce po minięciu kępy drzew, pilot zderzył się z przewodami elektrycznej linii napowietrznej średniego napięcia. Pomimo przeprowadzonej akcji reanimacyjnej pilot zmarł.

Pilot, lat 49, posiadał ważne świadectwo kwalifikacji pilota paralotniowego PPG.

3.
Przyczyna wypadku:

Działając na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", postanowiła:

Odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696, z późn. zm.). [..] (2) osoba używająca statek powietrzny była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających [..].

Jednocześnie PKBWL określiła następujące przyczyny wypadku lotniczego:

-
wykonywanie lotu poniżej wysokości bezpiecznej;
-
wykonywanie lotu pod wpływem alkoholu.

Doprowadziło to do zderzenia paralotni z napędem z przewodami linii elektrycznej średniego napięcia i w konsekwencji do śmierci pilota.

4.
Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie sformułowała zaleceń.