Zdarzenie lotnicze Nr 132/07.
Dz.Urz.ULC.2009.17.200
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 11 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 132/07
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej "Błędy proceduralne - H4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot wystartował do lotu po trasie. Po powrocie w rejon lotniska pilot nawiązał łączność z instruktorem kierującym lotami, który (wg. zeznań pilota) "zasugerował" mu wykonanie lądowania w poprzek trawiastej nawierzchni pola wzlotów. Instruktor nie podał pilotowi informacji o prędkości wiatru, a pilot ocenił jej wielkość na podstawie obserwacji "rękawa" i określił jako: "wiatr dość silny". Podejście do lądowania pilot wykonał z klapami wychylonymi w położenie "małe" i ze zwiększoną prędkością. Przyziemienie nastąpiło na dwa główne koła podwozia, z nisko uniesionym kołem przednim. Krótko po przyziemieniu samolot ponownie wzniósł się w powietrze. Po osiągnięciu wysokości około 1 m samolot gwałtownie opuścił nos i zniżając się uderzył przednim kołem o nawierzchnię lotniska, a następnie przyziemił na główne koła podwozia. W wyniku uderzenia o ziemię przednia goleń podwozia uległa podłamaniu, co spowodowało stopniowe opuszczenie nosa samolotu i uderzenie łopat śmigła o ziemię. Samolot zakończył krótki dobieg na dwóch głównych kołach podwozia, z opuszczoną na ziemię przednią częścią kadłuba. Po zatrzymaniu się samolotu, pilot samodzielnie opuścił kabinę, bez żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", podczas badania zdarzenia ustaliła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- wykonanie przez pilota podejścia do lądowania ze znacznie zwiększoną prędkością i niezamierzone spowodowanie oderwania samolotu od ziemi po przyziemieniu;
- nieprawidłowa reakcja pilota na oderwanie samolotu, polegająca na odruchowym, zbyt obszernym wychyleniu drążka od siebie.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- małe doświadczenie pilota w wykonywaniu startów i lądowań na nawierzchni trawiastej;
- utrwalony u pilota nawyk lądowania ze zwiększoną prędkością.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.