Zdarzenie lotnicze nr 130/2012.
Dz.Urz.ULC.2017.182
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 178
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 130/2012
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne"
oraz
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "E1 - Meteorologiczne (MET)"
oraz
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "O10 - Obsługa techniczna".
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 15 lutego 2012 r. samolot typu EMBRAER 170-200 wykonywał rejs na trasie BRU-WAW. Załoga wykonywała podejście do lądowania na pas 11 w WAW. Podejście do lądowania przebiegało w sposób rutynowy, w konfiguracji samolotu klapy "6" w warunkach atmosferycznych: podstawa chmur 800 stóp, widzialność 1000 m oraz wiatr z kierunku 150 stopni o prędkości 13 węzłów. Analiza zapisu parametrów lotu na DVDR wykazała, że wszystkie parametry lotu były prawidłowe aż do momentu wyrównania przed przyziemieniem. Wyrównanie wykonane zostało zbyt późno, w wyniku czego samolot przyziemił twardo (1.89 g), a następnie oderwał się od pasa ponownie na okres około sekundy, po czym znowu przyziemił generując Nz = 2.29g. Lądowanie samolotu nastąpiło o godzinie 8:40 (wszystkie czasu UTC). Pomimo podejrzenia twardego lądowania, załoga nie dokonała wpisu do LDP 60. Ustna informacja kapitana, przekazana mechanikowi nie wywołała procedury, jaką służby techniczne stosują do wpisów w LDP 60. Pomimo odczytania danych z DVDR przez Dział Analiz Parametrów Lotu tuż po przylocie samolotu z Brukseli, pliki DLU pojawiły się na serwerze o godzinie 10:19, a email o wykryciu twardego lądowania rozesłany został o godzinie 17:49. W międzyczasie, o godzinie 10:25, samolot wykonał rejs do Sofii, a następnie o godzinie 7:53 do Helsinek. Pierwsza faza przeglądu po twardym lądowaniu została wykonana 15.02.2012 r., o godzinie 23:15.
Ustalenia:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.