Zdarzenie lotnicze nr 1293/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.385

Akt indywidualny
Wersja od: 20 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 367
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1293/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 lipca 2015 r., na samolocie Piper PA-34-220T Seneca V, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T3 - Podwozie i ogumienie".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po wylądowaniu samolotu w EPWR, po zakończeniu dobiegu o godz. 14:49 UTC, stwierdzono przebicie ogumienia i brak możliwości samodzielnego opuszczenia drogi startowej. Powiadomiono odpowiednie służby (DOPL, LSP, APP EPPO i SUP ATM). Załogi przygotowywanych do odlotu statków powietrznych powiadomiono o zablokowaniu drogi startowej na co najmniej 15 minut. Samolot usunięto z drogi startowej o godz. 15:25 UTC.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyny przebicia ogumienia nie ustalono.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.