Zdarzenie lotnicze nr 1280/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.40

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 39
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1280/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 11czerwca 2016r. na spadochronie Icarus tandem 330, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 17 sierpnia 2016 r.

Michałków - lotnisko EPOM. Skoczek (7052 skoków, wtym 1917tandemowych) wykonywał skok tandemowy zwysokości 4000m, zsamolotu SMG-92. Skok miał prawidłowy przebieg do momentu otwarcia spadochronu. Wtrakcie procesu otwarcia nastąpiło skręcenie linek nośnych ipomimo podjętych prób nieudało się ich rozkręcić. Skoczek wykonał pełną procedurę awaryjną ina prawidłowo otwartym spadochronie zapasowym bezpiecznie wylądował wraz zpasażerem na użytkowej części lotniska. Oględziny wyczepionej czaszy ianaliza nagrania video pozwoliły ustalić, że powodem zdarzenia było zerwanie dwóch pętli gumowych, co spowodowało uwolnienie wplotów linek nośnych, czego skutkiem były obroty osłony czaszy wtrakcie wyplatania linek nośnych.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Zerwanie dwóch pierścieni gumowych osłony czaszy w trakcie procesu otwarcia spadochronu.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.