Zdarzenie lotnicze nr 1273/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.300

Akt indywidualny
Wersja od: 7 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 290
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1273/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Crossfire 2 139, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T12 - Inne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Chrcynno - lądowisko EPNC.

Skoczek (2298 skoków) wykonywał skok, jako instruktor AFF. Spadochron (czaszę główną) otworzył na wysokości około 800 m. Podczas otwarcia spadochronu nastąpiło skręcenie linek i spadochron wszedł w głębokie obroty (tzw. twist). Skoczek wykonał procedurę awaryjną - wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Wylądował na użytkowej części lądowiska. Analiza zapisu wideo wskazała, że w trakcie procesu napełniania się czaszy głównej, nastąpiło zniekształcenie krawędzi natarcia w rejonie środkowej komory, na skutek przerzucenia taśmy łączącej pilocik z osłoną czaszy i wierzchołkiem czaszy. Nie ustalono jednak przyczyn nietypowego przerzucenia taśmy łączącej.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono przyczyny zdarzenia lotniczego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.