Zdarzenie lotnicze nr 1264/16.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.35

Akt indywidualny
Wersja od: 19 stycznia 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 34
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1264/16

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się wdniu 10czerwca 2016r. na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji",

"H4 - Błędy proceduralne",

oraz

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T5 - Uszkodzenie konstrukcji"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia",

"O10 - Obsługa techniczna".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Baza techniczna LOTAMS [EPWA], Podczas wykonywania przeglądu D2+C14+CPCP+12KHRS+A155+EO+R/I, w trakcie wykonywania prac związanych z zabudową i regulacją przednich drzwi pasażerskich (zgodnie z zadaniami 52-11-00-705-007 rev.83 i 52-11-00-520-003 rev.83) doszło do uszkodzenia pokrycia drzwi w okolicy górnego zawiasu. Ww. czynności dokonywane były przez personel obsługowy z uprawnieniami bez przeszkolenia na typ B737 i bez doświadczenia pod nadzorem personelu z uprawnieniami B1. Uszkodzenie pokrycia nastąpiło wskutek nieodkręcenia listwy osłaniającej zawias w trakcie czynności regulacji drzwi. Nieodkręcona listwa zahaczyła o pokrycie drzwi, powodując jego uszkodzenie (rozdarcie) na długości ok. 13 mm pod górnym zawiasem.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:
1)
błąd ludzki, polegający na nieprawidłowej interpretacji dokumentacji obsługowej (AMM) przez personel wykonujący czynności związane z zabudową i regulacją drzwi;
2)
błąd organizacyjny w zarządzaniu obsługą techniczną, polegający na zleceniu czynności zabudowy i regulacji drzwi personelowi nieposiadającemu odpowiedniego przeszkolenia i doświadczenia w tego typu czynnościach oraz brak prawidłowego nadzoru nad czynnościami personelu wykonawczego przez personel nadzorujący B1.
4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.