Zdarzenie lotnicze nr 1206/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.263

Akt indywidualny
Wersja od: 29 grudnia 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 193
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1206/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na spadochronie Mars 291, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji"

"H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Mokre - lotnisko EPZA. Uczeń-skoczek wykonywał skok na zadanie SL-2. Był to jego 21 skok w życiu, a 4 w dniu zdarzenia. Po oddzieleniu się od samolotu na wysokości 1200 m wykonał nakazany czas opóźnienia i zadanie wyznaczone do wykonania w czasie swobodnego spadania. Po otwarciu spadochronu zarówno lot, jak i budowa rundy do lądowania przebiegły prawidłowo. Podejście do lądowania wykonane zostało w kierunku pod wiatr wiejący z prędkością 4-5 m/s. Przed przyziemieniem, na wysokości około 1 m uczeń powoli ściągnął linki sterownicze. Przyziemienie było twarde i na rozstawione nogi. Podczas przyziemienia uczeń doznał poważnego urazu ciała. Błąd ucznia polegał na zbyt późnym (na za małej wysokości) i zbyt wolnym ściągnięciu linek sterowniczych, co spowodowało lądowanie bez wyrównania lotu spadochronu i przyziemieniu na szeroko rozstawione nogi.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:
1)
brak wyrównania lotu przed przyziemieniem;
2)
przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przy lądowaniu ze zwiększoną prędkością opadania.
4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.