Zdarzenie lotnicze nr 1172/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.149

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 145
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1172/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H1 - Postępowanie umyślne"

"H2 - Brak kwalifikacji"

"H4 - Błędy proceduralne"

oraz

"Czynnik organizacyjny"

w grupie przyczynowej: "O2 - System szkolenia".

2.
Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Kruszyn - lotnisko EPWK. Uczeń-skoczek wykonywał trzeci skok w życiu, a drugi w dniu zdarzenia. Faza swobodnego spadania została wykonana prawidłowo. Po otwarciu spadochronu uczeń doleciał do rejonu wytracania wysokości i na około 300 m rozpoczął budowanie rundy do lądowania. Po ustawieniu się w kierunku pod wiatr, na wysokości około 100 m znajdował się nad wyznaczonym dla uczniów skoczków rejonem lądowania. Podczas końcowej fazy lądowania uczeń przedwcześnie ściągnął linki sterownicze, co doprowadziło do utraty prędkości postępowej i zwiększenia prędkości opadania, z jednoczesną zmianą kierunku lotu. Uczeń do lądowania utrzymywał odpowiednią sylwetkę ciała. Podczas przyziemienia doznał poważnego urazu ciała.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Zbyt wysokie wyrównanie lotu spadochronu, co spowodowało lądowanie ze zwiększoną prędkością opadania.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.