Zdarzenie lotnicze Nr 1170/10.
Dz.Urz.ULC.2011.5.11
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 26 stycznia 2011 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1170/10
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "Postępowanie umyślnie - H1".
2. Opis okoliczności wypadku:
Właściciel samolotu ultralekkiego, postanowił po dłuższym (3-4 tygodnie) okresie postoju na otwartej przestrzeni "przepalić" silnik. W zbiorniku paliwa o pojemności około 60 litrów znajdowało się ok. 20 litrów paliwa. Chcąc wykonać lot, właściciel dolał jeszcze około 20 litrów paliwa. Po przeprowadzeniu próby silnika, która wg właściciela przebiegła normalnie postanowił wykonać lot. Po starcie na wysokości około 20 m silnik na chwilę zmniejszył obroty. Właściciel kontynuował start, jednak po chwili obroty silnika zaczęły zmniejszać się na tyle, że samolot zaczął opadać. Pilot samolotu, znający teren wokół swojej posesji, postanowił wylądować na polu za lasem. Jednak nie było to możliwe i wykonał udane lądowanie w lesie, w którym rosły drzewa mające pnie o małej średnicy. Właściciel nie doznał żadnych obrażeń, a samolot został lekko uszkodzony.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", biorąc pod uwagę dotychczasowe ustalenia (nieposiadanie przez osobę pilotującą jakichkolwiek uprawnień lotniczych oraz brak ważnego pozwolenia na wykonywanie lotów), postanowiła odstąpić od badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 punkt 1 i 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.), który stanowi:
"W przypadku stwierdzenia, że: [...]