Zdarzenie lotnicze nr 1134/2011.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2016.168

Akt indywidualny
Wersja od: 9 listopada 2016 r.

KOMUNIKAT Nr 112
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 listopada 2016 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1134/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2011 r. na samolocie Liberty XL-2, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T9 - Błędy konstrukcyjne, produkcyjne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Podczas przeglądów okresowych samolotów wykryto występowanie niedopuszczalnych luzów w tylnych okuciach połączeń skrzydeł z kadłubem na kratownicowej części kadłuba.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia był błąd wykonawczy wytwórcy samolotów.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

1)
powiadomienie władz uczelni (tj. Politechniki Rzeszowskiej) o zaistniałym problemie;
2)
wstrzymanie użytkowania floty samolotów szkolnych Liberty XL-2 do czasu wyjaśnienia przyczyn powstawania luzów oraz poznania zaleceń producenta;
3)
dokonanie dokładnych pomiarów luzów w połączeniu skrzydło-kadłub na samolotach Liberty XL-2 zn. rozp. SP-TZA, SP-TZD, SP-TZE;
4)
skierowanie samolotów Liberty XL-2 zn. rozp. SP-TZB i SP-TZC do naprawy gwarancyjnej.