Zdarzenie lotnicze nr 1110/2011.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.115

Akt indywidualny
Wersja od: 10 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 112
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1110/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2011 r. na samolocie ultralekkim EOL E16-17, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T8 - Osprzęt i urządzania radiowe (awionika)".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot wykonując lot nawigacyjny po trasie EPBY - Jaksice - Domasławek - EPBY, otrzymał polecenie odlotu z CTR EPBY poprzez punkt "WHISKY". W trakcie przekraczania granicy CTR-u w punkcie "WHISKY" pilot stwierdził brak łączności z Wieżą EPBY. Dowódca chcąc uniknąć potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, polegającej na przebywanie w CTR EPBY bez łączności radiowej, zdecydował się kontynuować lot w przestrzeni niekontrolowanej Kat " G" zgodnie ze złożonym wcześniej planem lotu, pilot jednocześnie podjął próbę przywrócenia łączności radiowej w celu powiadomienia wieży EPBY, że kontynuuje lot poza CTR-em EPBY. Decyzja o kontynuacji lotu była podyktowana planem lotu oraz faktem, że za wykonującym ten lot startowały na to same zadanie po tych samych punktach nawigacyjnych inne załogi statków powietrznych uczestniczące w zawodach nawigacyjnych. Podczas wielokrotnych prób nawiązania łączności i poszukiwania usterki pilot, zauważył wysunięte złącze zasilające radiostację pokładową. Samolot w tym czasie znajdował się na południe od punktu "KILO" CTR-u EPBY, bezzwłocznie nawiązał łączność z wieżą EPBY. Po wyjaśnieniu przez radio przyczyny utraty łączności otrzymał zgodę na wlot w CTR EPBY i kontynuowanie zadania. Samolot bez żadnych przeszkód wylądował na lotnisku trawiastym EPBY.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną incydentu było przypadkowe rozłączenie instalacji zasilającej przenośną radiostację pokładową samolotu (ICOM).

Zastosowane środki profilaktyczne:

Działania podjęte przez operatora: Przeprowadzono spotkanie z uczestnikami zawodów nawigacyjnych, celem omówienia incydentu oraz postępowania w przypadku utraty łączności w CTR EPBY. Zaistniały incydent będzie dodatkowo przedmiotem analizy na spotkaniu z całym personelem latającym operatora podczas jesiennej konferencji BL.

Działania podjęte przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej: Przekazać raport końcowy i zebrane materiały do operatora w celu pouczenia pilotów o obowiązku utrzymywania dwustronnej łączności radiowej oraz potwierdzania QNH, wartości wiatru itd.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.