Zdarzenie lotnicze Nr 111/05.
Dz.Urz.ULC.2009.17.204
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 108
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 grudnia 2009 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 111/05
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej: "Inne - E8".
2. Opis okoliczności wypadku:
Pilot szybowcowy zaplanował wykonanie przelotu szybowcowego po trasie: ŻERAŃ - ŁAPY - OLSZTYN - ŻERAŃ wg zadania VII ćw. 2 (Program Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego wyd.2004). Po starcie i wyholowaniu szybowca na wysokość 600 m, pilot podjął decyzję wyczepienia się, a po naborze 1.050 m wysokości wykonał odejście na trasę. Po zaniku wznoszeń na pierwszym odcinku trasy i utracie około 250 m wysokości, pilot podjął decyzję o przerwaniu wykonywania dalszego przelotu. Pilot ocenił jednak, że z tej wysokości oraz aktualnej pozycji nie wróci nad lotnisko, w związku z czym z wysokości około 800 m, rozpoczął procedurę lądowania w terenie przygodnym. Podczas lądowania na polu z wysoką uprawą (zboże), nastąpiło uszkodzenie kadłuba i skrzydeł szybowca. Pilot nie doznał obrażeń.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku było wykonanie lądowania w terenie przygodnym o wysokiej uprawie (zboże) ze zwiększoną prędkością przyziemienia bez wykonania wyrównania i wytrzymania na wysokości uprawy.
Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:
- podjęcie przedwczesnej decyzji rozpoczęcia przelotu przez pilota przy niesprawdzonych i słabych warunkach termicznych na planowanej trasie;
- gęsta zabudowa w sektorze wylotu na trasy szybowcowe utrudniająca wybór bezpiecznego pola do przeprowadzenia przygodnego lądowania;
- utrudniona ocena powierzchni ziemi pod wysoką uprawą;
- brak w Aeroklubie Warszawskim w okresie zaistnienia wypadku szczegółowego i aktualnego wykazu sprawdzonych pól przydatnych do przygodnego lądowania szybowców.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
4.1. Wypadek omówić we wszystkich aeroklubach i ośrodkach szkolenia szybowcowego, zwracając uwagę na obowiązek dokładnej analizy warunków termicznych przy planowaniu i realizacji przelotów.
4.2. W aeroklubach i ośrodkach szkolenia szybowcowego, położonych w terenach zurbanizowanych lub zalesionych, dokonać szczegółowego wyboru pól do przygodnego lądowania szybowców, umieścić je w okresowo uaktualnianym albumie i z każdą zmianą zapoznawać pilotów szybowcowych.
4.3. Rozważyć możliwość zmiany dopuszczalnych wysokości dla rejonu lotów szybowcowych lotniska EPBC.
5. Zalecenia profilaktyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
5.1. Urząd Lotnictwa Cywilnego podjął działania zmierzające do pozyskania opinii środowiska lotniczego i ekspertów lotniczych, w celu wspólnego opracowania studium zawierającego ocenę ryzyka oraz kryteria bezpiecznej realizacji operacji na lotnisku Babice.