Zdarzenie lotnicze nr 1106/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.162

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 158
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1106/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 maja 2016 r. na samolocie Socata Rally 125 (MS887), klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T5 - Uszkodzenie konstrukcji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Przed lotem uczeń-pilot wykonał próbę silnika, która przebiegała bez zastrzeżeń. Po starcie do samodzielnego lotu po trasie, na wysokości około 600 stóp, po pierwszym zakręcie stwierdził brak możliwości dalszego wznoszenia. Podjął decyzję o wykonaniu kręgu i lądowaniu na lotnisku startu. Lądowanie odbyło się bez problemów. Omówiono z uczniem zdarzenie, stwierdzając, że decyzja o lądowaniu, lądowanie i korespondencja były prawidłowe. Samolot został sprawdzony przez mechanika. W wyniku oględzin stwierdzono nieprawidłowe działanie dolnej świecy cylindra nr 4 w wyniku tzw. zarzucenia (zwarcia elektrod). Świecę tę wymieniono na nową. Prawdopodobną przyczyną zarzucenia świecy była zbyt długa praca silnika na obrotach biegu jałowego. Próba silnika po wymianie świecy nie wykazała żadnych anomalii, silnik pracował prawidło.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Zarzucenie dolnej świecy cylindra nr 4 prawdopodobnie w wyniku zbyt długiej pracy silnika na obrotach biegu jałowego.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.