Zdarzenie lotnicze Nr 1105/11.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2012.66

Akt indywidualny
Wersja od: 12 lipca 2012 r.

KOMUNIKAT Nr 43
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 12 lipca 2012 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 1105/11

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 sierpnia 2011 r., na spadochronie Navigator 290, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "Brak kwalifikacji - H2".

2.
Opis okoliczności wypadku:

Uczeń-skoczek wykonywał swój pierwszy skok w życiu. Na wysokości 4000 m oddzielił się od samolotu w asyście dwóch instruktorów. Na wysokości około 1500 m, zgodnie z planem otworzył czaszę główną, która napełniła się prawidłowo. Z relacji osób, które obserwowały lot ucznia-skoczka wynika, że początkowo uczeń-skoczek leciał nad lotniskiem z kursem wschodnim, północno-wschodnim. Na wysokości około 300-200 m skoczek wykonał zakręt w lewo i zaczął lecieć z kursem zachodnim. Wówczas znajdował się w rejonie północnej granicy lotniska. Po chwili uczeń-skoczek zmienił kierunek lotu na północno-wschodni i zaczął oddalać się od lotniska. Lądowanie nastąpiło w lesie. Podczas lądowania uczeń-skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.

Prędkość wiatru przy ziemi podczas skoku wynosiła 3÷5 m/s.

3.
Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego była prawdopodobna utrata przez ucznia-skoczka orientacji geograficznej.

4.
Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie zaproponowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.