Zdarzenie lotnicze Nr 110/03.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2008.12.193

Akt indywidualny
Wersja od: 30 października 2008 r.

KOMUNIKAT Nr 105
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 110/03

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 lipca 2003 r. na szybowcu SZD-50-3A Puchacz, pilotowanym przez ucznia-pilota, lat 16 oraz instruktora-pilota szybowcowego, lat 50, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik środowiskowy"

w grupie przyczynowej "Służby lotniskowe. Obsługa naziemna - E4".

2. Opis okoliczności wypadku:

Załoga w składzie uczeń-pilot i instruktor wystartowała do lotu szkolnego szybowcem holowanym przez samolot. W trakcie rozbiegu, szybowiec najechał na poprzeczną nierówność terenową (powstałą w wyniku eksploatacji górniczej), w wyniku czego nastąpiło przedwczesne odbicie się szybowca od powierzchni lotniska. Instruktor nie zdążył zareagować na odruchowe oddanie drążka sterowego przez ucznia-pilota, co spowodowało przyziemienie na przednie kółko i ponowne odbicie. Szybowiec oderwał się, więc załoga kontynuowała start. Nie stwierdzająca żadnych nieprawidłowości w pilotażu, kontynuowała wznoszenie do wysokości 400m, gdzie uczeń-pilot wyczepił szybowiec, kontynuując lot po kręgu, zgodnie z zadaniem. Po lądowaniu stwierdzono uszkodzenie przedniej części kadłuba.

3. Przyczyna wypadku:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:

- zbyt energiczna reakcja ucznia-pilota na odbicie szybowca od nawierzchni pasa startów podczas rozbiegu;

- niedokładne sprawdzenie pasa startów przed rozpoczęciem lotów szkolnych;

- ukryta wada materiałowa półwręgi przedniej.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.