Zdarzenie lotnicze Nr 110/03.
Dz.Urz.ULC.2008.12.193
Akt indywidualnyKOMUNIKAT Nr 105
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 października 2008 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 110/03
"Czynnik środowiskowy"
w grupie przyczynowej "Służby lotniskowe. Obsługa naziemna - E4".
2. Opis okoliczności wypadku:
Załoga w składzie uczeń-pilot i instruktor wystartowała do lotu szkolnego szybowcem holowanym przez samolot. W trakcie rozbiegu, szybowiec najechał na poprzeczną nierówność terenową (powstałą w wyniku eksploatacji górniczej), w wyniku czego nastąpiło przedwczesne odbicie się szybowca od powierzchni lotniska. Instruktor nie zdążył zareagować na odruchowe oddanie drążka sterowego przez ucznia-pilota, co spowodowało przyziemienie na przednie kółko i ponowne odbicie. Szybowiec oderwał się, więc załoga kontynuowała start. Nie stwierdzająca żadnych nieprawidłowości w pilotażu, kontynuowała wznoszenie do wysokości 400m, gdzie uczeń-pilot wyczepił szybowiec, kontynuując lot po kręgu, zgodnie z zadaniem. Po lądowaniu stwierdzono uszkodzenie przedniej części kadłuba.
3. Przyczyna wypadku:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej "PKBWL", na podstawie wyników badania wypadku orzekła, że przyczynami wypadku lotniczego były:
- zbyt energiczna reakcja ucznia-pilota na odbicie szybowca od nawierzchni pasa startów podczas rozbiegu;
- niedokładne sprawdzenie pasa startów przed rozpoczęciem lotów szkolnych;
- ukryta wada materiałowa półwręgi przedniej.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL:
PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.