Zdarzenie lotnicze nr 1097/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.168

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 164
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1097/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 maja 2016 r. na spadochronie Crossjire 2 139, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H4 - Błędy proceduralne".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Skoczek (2280 skoków) uczestniczył w skoku na zadanie RW-15. Na wysokości około 800 m zainicjował otwarcie czaszy głównej spadochronu. Po napełnieniu się czaszy nastąpiło skręcenie linek i głębokie obroty spadochronu (tzw. twist). Skoczek wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Wylądował na lądowisku. Analiza materiału filmowego wskazała, że przyczyną zdarzenia było samoczynne odhamowanie linki sterowniczej w trakcie procesu otwarcia lub niezahamowanie tej linki w trakcie układania spadochronu do skoku.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony w czasie układania spadochronu do skoku.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Zalecono zwracanie większej uwagi na prawidłowe hamowanie linek sterowniczych, w tym mocowania uchwytów sterowniczych podczas układania spadochronów, zarówno przed, jak i po włożeniu czaszy do komory pokrowca.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.