Zdarzenie lotnicze nr 1096/2016.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.166

Akt indywidualny
Wersja od: 13 lutego 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 162
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1096/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 maja 2016 r. na samolocie Bombardier DHC-8-400, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"

w grupie przyczynowej: "T11 - Uszkodzenie systemów hydraulicznych".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 7 czerwca 2016 r.

FIR EPWW. Podczas lotu na wysokości przelotowej FL240 pojawiło się wskazanie usterki ELEV.FEEL, PROP DEICE, ELEV.PRESS. Na wyświetlaczu MFD brak było wskazań ilości płynu w układzie hydraulicznym nr 2. Po kolejnych 5 minutach pojawiła się sygnalizacja DEICE PRESS, NO OIL, PRESSURE INDICATION, NO TEMPERATURE FUEL TANK 2 INDICATION, Input Output Processor Nr 2 FAIL (IOP). Nie było możliwości sterowania "bugsami" od prędkości i MDAIDA. Załoga wykonała listę kontrolną ELEVATOR FEEL, a następnie #2 HYD TOTAL FLUID LOSS. W porozumieniu z MCC podjęta została decyzja o powrocie do EPWA. Wykonana została lista kontrolna ELEVATOR PRESSURE ze względu na prawdopodobieństwo konieczności awaryjnego wypuszczenia podwozia. Podwozie wypuszczono normalnym sposobem. Ekipa techniczna stwierdziła uszkodzenie modułu IOP#2.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie modułu IOP#2.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.