Zdarzenie lotnicze nr 1085/2015.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2017.350

Akt indywidualny
Wersja od: 8 marca 2017 r.

KOMUNIKAT Nr 340
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1085/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1.
Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 czerwca 2015 r. na samolotach Pipistrel Virus 912 Samolot F-16 (x2), klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H2 - Brak kwalifikacji".

2.
Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z treścią zdarzenia lotniczego przesłanego przez wojskowy organ kontroli ruchu lotniczego, w trakcie lotów dwóch samolotów wojskowych F-16 w przestrzeni TMA lotniska EPLK znalazł się samolot ultralekki Pipistrel Virus 912. Według kontrolera ruchu lotniczego APP EPLK pilot samolotu ultralekkiego nie koordynował warunków wlotu w rejon kontrolowany lotniska.

3.
Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego było niewłaściwe przygotowanie pilota samolotu ultralekkiego Pipstrel Virus 912 do lotu w zakresie wiedzy o aktywnych elementach przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego lotu oraz brak zgody służb kontroli ruchu lotniczego na wlot w przestrzeń powietrzną TMA lotniska EPLK.

4.
Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.